Reactie PPUSZ op rapport OCTAS

Adviezen OCTAS snel genoeg om huidige uitvoeringsproblematiek op te lossen?

In het najaar verscheen de tussenrapportage van de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidstelsel (OCTAS) over de toekomst van ons arbeidsongeschiktheidsstelsel. Het rapport omvat drie routes om tot een beter stelsel te komen. Als PPUSZ werken wij samen met het Ministerie om, op basis van OCTAS-aanbevelingen, op lange termijn tot een beter stelsel te komen.

De huidige problematiek bij de uitvoering van het stelsel kan echter niet wachten op langetermijnoplossingen. Door achterstanden bij uitvoeringsinstanties neemt het vertrouwen af bij langdurige zieken, werkgevers en verzekeraars. Kortetermijnmaatregelen brengt het hybride stelsel verder in disbalans terwijl bewezen is dat private uitvoering een belangrijke pijler is onder sociale zekerheid. Nu en in de toekomst.

PPUSZ heeft daarom de voorkeur om het huidige stelsel te verbeteren. Het stelsel met een aantal door OCTAS beschreven maatregelen kan op korte termijn snel door alle stakeholders als eerlijker, uitvoerbaarder en transparanter worden ervaren. 

PPUSZ roept tot 4 zaken op:

  • Geef meer mobiliteitsmogelijkheden voor betrokkenen om sneller re-integratie te activeren en daarmee teleurstellingen voorkomen
    Dat de WIA als oneerlijk wordt ervaren ligt aan verkeerde verwachtingen bij langdurig uitgevallen medewerkers. In de aanloop naar de arbeidsongeschiktheidskeuring moeten meer mogelijkheden komen om mobiliteit te stimuleren door betere van werk naar werk regelingen (no risk polis) of detacheringmogelijkheden (tijdelijke plaatsing).
  • Vereenvoudig regels over uitkeringen parallel aan inkomsten bij werk
    Om uitkeringsgerechtigden aan het werk te krijgen moet er ruimte komen om aan het verdienvermogen te werken zonder dat de uitkering direct wordt aangepast. Werknemers met zekerheid over inkomen zullen in de eerste 3 tot 6 maanden bij werkhervatting sneller geactiveerd worden om aan het werk te gaan.
  • Betrek de private uitvoering actief bij het uitvoeren van sociale zekerheid
    Private uitvoerders hebben veel ervaring bij de begeleiding van uitkeringsgerechtigden. Zij zijn in staat de communicatie over het stelsel op zich te nemen, de uitkeringsgerechtigden van werk naar werk te begeleiden en ze beschikken over medische expertise om te oordelen over de arbeidsmogelijkheden. Taakherschikking tussen UWV en private partijen gaat verlichting brengen bij de uitvoering van UWV en ontdubbelt de inzet van bedrijfs- en verzekeringsartsen.
  • Richt een regievoerend orgaan in die de problemen bij de uitvoering aanpakt
    Bij de begeleiding en het verzorgen van een uitkering van uitgevallen werkenden zijn veel stakeholders betrokken. Dit betekent dat er veel informatiestromen op zowel medisch als niet medisch gebied plaatsvinden. De beoordeling van deze informatie vindt meerdere malen plaats in de keten bij zowel private uitvoerders als UWV. Een regievoerend orgaan helpt bij de optimalisatie van de keten. 

PPUSZ zet zich altijd in om de sociale zekerheid in Nederland uitvoerbaar te houden.